Wat doen we? > Uitgevoerde opdrachten
Checklist Stand alone leren
Korte omschrijving
Wij ontwikkelden ten behoeve van managers en opleidingsfunctionarissen in de gehandicaptensector in Utrecht een ondersteunend beslisinstrument ten behoeve van het verantwoord inzetten van leerlingen of nieuwe medewerkers in stand alone-situaties.
Opdrachtgevers
Vereniging Gehandicaptenzorg Utrecht (VGU).
Looptijd
Februari 2004 - December 2004.
Samenwerkingspartners
- Stichting Zorg en Arbeidsmarkt Midden-Nederland (SZAMN)
- Stichting Regenboog
- Amerpoort ASVZ
- Bartiméus
- Abrona
- Reinaerde
- OVDB
Aard werkzaamheden
Procesbegeleiding en instrumentontwikkeling.
Verloop van het project
Het project werd uitgevoerd in samenwerking met de projectgroep Stand Alone Leren. De projectgroep bestond uit vertegenwoordigers en opleidingsfunctionarissen van de deelnemende organisaties. Kenmerken van de werkplek en de leerling, die cruciaal zijn voor stand alone werken, worden geïnventariseerd en naast elkaar gezet. Vastgesteld werd waar de match tussen beide kenmerken onvolledig was. In een vervolgstap werd nagegaan of het, met behulp van concreet te benoemen extra begeleiding, toch verantwoord is de leerling of de nieuwe medewerker in een stand alone situatie te laten werken en leren. Het ontwikkelen van het instrument gebeurde in verschillende fasen en in samenspraak met leidinggevenden, opleidings- en P&O-functionarissen. In twee rondes werd het instrument getoetst in de praktijk.
Resultaat
Een checklist (STAAL-kaart) en een bijbehorende handreiking.
Informatie
Publicaties
STAAL-kaart; checklist voor stand alone leren.Handreiking STAAL-kaart: handreiking bij het gebruik van de checklist voor stand alone leren, december 2004. Informatie via post@wedman.nl